Για απολογία στις ανακριτικές Αρχές που χειρίζονται θέματα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας έχουν κληθεί -στις 28 Φεβρουαρίου- οι 23 κατηγορούμενοι για την αμαρτωλή σύμβαση 717 η οποία έμοιαζε με το γιοφυρι της Άρτας και είχε ως αποτέλεσμα να σημειωθεί η τραγωδία των Τεμπών.
Όπως είχε αποκαλύψει η εφημερίδα «ΜΠΑΜ στο Ρεπορταζ» στο πολυσέλιδο κατηγορητήριο που φέρει την υπογραφή της Ποπης Παπανδρέου, καταγράφεται η σήψη και η διαφθορά η οποία -σύμφωνα με τις Αρχές- οδήγησε στη ζημία της Ευρωπαϊκής περιουσίας αλλά και του ελληνικού Δημοσίου κατά Το κατηγορητήριο που συντάχθηκε από τους 15,6 εκ ευρώ!
Κατηγορούμενοι
Στο επίκεντρο της έρευνας των Ευρωπαίων εισαγγελέων βρέθηκαν στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, στελέχη της κοινοπραξίας ΤΟΜΗ – Alstom και αξιωματούχοι της Διαχειριστικής Αρχής του υπουργείου Μεταφορών. Σε ότι αφορά τα αδικήματα τα οποία τους αποδίδονται (το διάστημα 2015-21) είναι εκείνα της απάτης, της ηθικής αυτουργίας σε απάτη, απιστία και ηθική αυτουργία σε απιστία και ψευδή βεβαίωση και διώκονται σε βαθμό κακουργήματος.
Έσπασαν το έργο
Όπως προέκυψε από το δημοσίευμα της «ΜΠΑΜ στο Ρεπορταζ» η κοινοπραξία Alstom-Τομή έσπασαν το έργο, παράτυπα, παρα το γεγονός ότι οι Ιταλοί ήταν εκείνοι που είχαν την τεχνογνωσία για την υλοποίηση της σύμβασης.
Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε να εκτελέσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε να εκτελέσει το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση. Μάλιστα η ΤΟΜΗ ανέθεσε την εκπόνηση των τεχνικών μελετών σχετικά με τα συστήματα σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα – Πλατύ σε μια τρίτη εταιρεία από τον Βόλο, την KOMEL ΑΕ, η οποία, ωστόσο, δεν κατείχε το αντικείμενο της σηματοδότησης και δεν είχε καμία ειδική τεχνογνωσία σχετικά, όπως απαιτούσε ο νόμος και οι όροι της διακήρυξης του έργου. Και ενώ η KOMEL δεν διέθετε την απαιτούμενη από την σύμβαση «717» ειδική εμπειρία δεν νομιμοποιούνταν να υποβάλλει μελέτες σε έργο ειδικής φύση, όπως το συγκεκριμένο. Έτσι, το έργο καθυστέρησε.
Επιπλεον, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, η κοινοπραξία ΤΟΜΗ-Alstom φέρεται να πρότεινε η επέκταση της σύμβασης να συνοδευθεί με την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας.
Η ενέργεια αυτή κατά τους Ευρωπαίους Εισαγγελείς συνιστούσε παράνομη τροποποίηση της αρχικής σύμβασης, και τελικά οδήγησε σε αδικαιολόγητη αύξηση της αξίας του έργου.
Από την πλευρά τους οι 23 κατηγορούμενοι δηλώνουν σίγουροι ότι θα καταφέρουν να αποδείξουν την αθωότητα τους ενώπιον των δικαστικών Αρχών.