Το Υπουργείο Δικαιοσύνης, έχοντας ως γνώμονα τις εκθέσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας και της ομάδας Πισσαρίδη, έχει αναλάβει την υποχρέωση έναντι του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης να σχεδιάσει την αναμόρφωση του Δικαστικού Χάρτη της χώρας στην πολιτική και ποινική δικαιοσύνη.
Του Δημήτρη Ζιώγα, αντιπροέδρου του Συλλόγου Δικαστικών Υπαλλήλων Αθήνας, μέλος της Ομοσπονδίας Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδος
Η μεταρρύθμιση αυτή κύριο στόχο έχει την κατάργηση Ειρηνοδικείων (και Πταισματοδικείων) και την συγχώνευσή τους με τα κεντρικά Πρωτοδικεία.
Με ΄΄ θολές ΄΄ πληροφορίες και αποσπασματικές διαρροές, το Υπουργείο Δικαιοσύνης, μετρά αντιδράσεις των φορέων της Δικαιοσύνης και των τοπικών κοινωνιών , ώστε να αποφύγει την δύσκολη κατάσταση που θα δημιουργηθεί.
Η επιχειρούμενη αυτή αλλαγή πρέπει να γίνει , τουλάχιστον στο 40%, έως την έναρξη του νέου δικαστικού έτους, δλδ 16-9-2024 και το υπόλοιπο 60% έως τέλος του 2025 ,τη στιγμή που κάτι ανάλογο σε χώρες της Ευρώπης πήρε 10 και 15 χρόνια. Το χρονοδιάγραμμα αυτό όμως έχει συμφωνηθεί με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης ώστε να εκταμιευθεί το ποσό των 3,6 δις ευρώ.
Πόσο εύκολα, γρήγορα και κυρίως σωστά μπορεί να γίνει μια τέτοια Μεγάλη μεταρρύθμιση σε τόσο μικρό χρόνο;;;;
Οι μέχρι τώρα πληροφορίες δεν μας δημιουργούν αισιοδοξία .
Κάθε πολίτης έχει δικαίωμα στην ευχερή και ακώλυτη πρόσβαση στη Δικαιοσύνη και αυτό είναι μέχρι σήμερα ένα κριτήριο λειτουργίας των δικαστικών υπηρεσιών στην Ελληνική Επικράτεια. Καταργώντας ή συγχωνεύοντας δικαστικές υπηρεσίες , δυσκολεύεται η πρόσβαση των πολιτών στα Δικαστήρια. Συνεπώς οι πολίτες θα επωμιστούν το οικονομικό κόστος είτε διανύοντας μεγαλύτερες χιλιομετρικές αποστάσεις είτε απευθυνόμενοι σε δικηγορικά γραφεία. Από αυτή την εξίσωση δεν πρέπει να αφήσουμε έξω και τις τοπικές κοινωνίες που και αυτές έμμεσα ή άμεσα θα πληγούν.
Επίσης, η επιχειρούμενη συγχώνευση, τουλάχιστον στις δικαστικές υπηρεσίες της Αθήνας, μοιάζει βεβιασμένη και ανοργάνωτη αφού ακόμη δεν έχουν βρεθεί οι απαραίτητες εκείνες κτιριακές υποδομές που θα μπορέσουν να στεγάσουν μεγαλύτερα Δικαστήρια.
Όλο αυτό το εγχείρημα του Νέου Δικαστικού Χάρτη θα πρέπει να υποστηριχτεί από έναν ικανότατο αριθμό δικαστικών υπάλληλων οι οποίοι όμως δεν υπάρχουν αφού τα κενά των οργανικών θέσεων φτάνουν ή και ξεπερνούν το 35%. Εδώ να αναφέρουμε ότι η αναλογία δικαστών προς δικαστικούς υπάλληλους στην Ευρωπαϊκή ένωση είναι 1 προς 3 ενώ στην Ελλάδα 1 προς 1!!!!
Η οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής στο Δικαστικό χάρτη της Ελλάδας με την σημερινή έλλειψη υποδομών, την περιορισμένη δυνατότητα ηλεκτρονικών συναλλαγών σε ένα πολύ μεγάλο όγκο δικαστικής ύλης , την έλλειψη ψηφιοποίησης δικογράφων και αρχείων σε υποστελεχωμένα Δικαστήρια από Δικαστικούς Υπαλλήλους δεν βοηθούν την προσπάθεια για την επιτάχυνση της δικαιοσύνης.
Για αυτό και οι ΔΥ ζητάμε την εκτεταμένη πρόσβαση σε αξιόπιστα πληροφοριακά συστήματα, σύγχρονες υποδομές , διασφάλιση των οργανικών μας θέσεων, οι οποίες θα προκύπτουν μέσα από θεσμοθετημένα οργανογράμματα ανά Δικαστική υπηρεσία. Ζητάμε να γίνουν προσλήψεις και να αναγνωριστούν οι ιδιαίτερες συνθήκες εργασίας μας που απαιτεί όλο και μεγαλύτερη ένταση στην απόδοσή μας, χωρίς μάλιστα της ανάλογες οικονομικές απολαβές. Και κυρίως ζητάμε από την Πολιτεία την έμπρακτη αναγνώριση των ειδικών συνθηκών που βιώνουν οι Δικαστικοί Υπάλληλοι και της συνεισφοράς μας στην απονομή της Δικαιοσύνης.
Τα συνδικαλιστικά όργανα των ΔΥ , έχουν καταστήσει σαφές, ότι καμία κατάργηση ή συγχώνευση δικαστικών υπηρεσιών , από μόνη της, δεν θα δώσει λύση στο πρόβλημα της καθυστέρησης στην απονομή της Δικαιοσύνης.
Γιατί οι Μεγάλες αλλαγές συντελούνται μετά από προετοιμασία, στο σωστό χρόνο και με το ανάλογο ανθρώπινο δυναμικό.