Αποζημίωση 70εκ. ευρώ στο Δημόσιο για τη σύγκρουση εμπορικού πλοίου με σκάφος του ΠΝ

πλοίου

Φως στα αίτια και τις συνθήκες της σύγκρουσης του πλοίου μεταφοράς κοντέινερ «MAERSK LAUNCESTON» με το ναρκοθηριευτικό σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» στις 27 Οκτωβρίου 2020 σε θαλάσσια περιοχή του λιμανιού του Πειραιά, δίνει απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά.

Συζητήθηκε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για τη συντηρητική κατάσχεση του εμπορικού πλοίου μέχρι του ποσού των 70 εκατομμυρίων ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

Το Τμήμα Ναυτικών Διαφορών του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά έκανε δεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων του Ελληνικού Δημοσίου και διέταξε τη συντηρητική κατάσχεση του υπό σημαίας Πορτογαλίας εμπορικού πλοίου που ανήκει στην αλλοδαπή εταιρία KG Vierte OCEANIA Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co., μέχρι του ποσού των 70 εκατ. ευρώ, με τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατάσχεσης με ισόποση εγγυητική επιστολή αξιόχρεης τράπεζας στην Ελλάδα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

Από την πρόσκρουση του «MAERSK LAUNCESTON» στο «Καλλιστώ» προκλήθηκε εισροή υδάτων στο ναρκοθηρευτικό, καθώς η πρύμνη του κόπηκε και δίπλωσε.

Με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, το Ελληνικό Δημόσιο ζήτησε να ληφθεί κάθε πρόσφορο μέσο για την εξασφάλιση των αποζημιωτικών του απαιτήσεων από τη σύγκρουση.

Στις 30 Οκτωβρίου είχε εκδοθεί από την πρόεδρο υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Πειραιά προσωρινή διαταγή απαγόρευσης απόπλου, η οποία ήρθη με παροχή εγγυητικής επιστολής τράπεζας ύψους 40 εκατ. ευρώ.

Το σκεπτικό της απόφασης

Η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά ρίχνει φως στα αίτια και τις συνθήκες του ναυτικού ατυχήματος.

Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης, ο πλοίαρχος του «MAERSK LAUNCESTON» ανέπτυξε ταχύτητα 16 κόμβων, την οποία διατήρησε μέχρι και λίγο πριν την σύγκρουση με το ναρκοθηριευτικό σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού.

Η ταχύτητα σε συνδυασμό με το γεγονός της πραγματοποίησης πλου σε περιοχή με υψηλή ναυτιλιακή κίνηση, αλλά και της έλλειψης επιτήρησης και επίβλεψης της περιοχής είτε οπτικής είτε δια των οργάνων του πλοίου, πιθανολογείται από το δικαστήριο, υψηλή και μη ασφαλής.

Στην ίδια απόφαση τονίζεται ότι δεν υπήρξε εποπτεία του ασυρμάτου VHF και δεν απαντήθηκαν οι κλήσεις του κυβερνήτη του «Καλλιστώ».

Αντέδρασε καθυστερημένα ο πλοίαρχος

Επίσης, δεν αξιοποιήθηκαν οι ενδείξεις του ραντάρ του εμπορικού πλοίου γιατί ουδείς εκ του πληρώματος του επόπτευε τα ηλεκτρονικά μέσα κατά τη διάρκεια του πλου.

Σε άλλο σημείο της απόφασης επισημαίνεται η καθυστερημένη αντίδραση του πλοιάρχου του «MAERSK LAUNCESTON». Όταν αντελήφθη την επικινδυνότητα της κατάστασης, η σύγκρουση δεν μπορούσε πλέον να αποφευχθεί.

Το Μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιά διαπίστωσε, εξάλλου, πως το πλοίο μεταφοράς κοντέινερ δεν ακολούθησε το διεθνή κανονισμό προς αποφυγή συγκρούσεων. Δεν πραγματοποίησε εγκαίρως τους απαιτούμενους χειρισμούς ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση με το ναρκοθηριευτικό σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού και ειδικότερα δεν ακολούθησε αποκλίνουσα πορεία σε σχέση με το «Καλλιστώ» πριν τη σύγκρουση.

Αντίθετα πιθανολογείται ότι στην πορεία του υπήρξε σταδιακή και προοδευτική κλίση προς την πορεία του πολεμικού πλοίου και ειδικότερα παρέκκλιση της πορείας προς τα δεξιά.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Απάντηση από τον Γιάννη Μαντζουράνη, δικηγόρο του Α. Τσίπρα στην ανακοίνωση της Νέας Δημοκρατίας

Ανακοίνωση του δικηγόρου Θεόδωρου Μαντά για την υπόθεση σύλληψης του πρώην προπονητή ιστιοπλοΐας

 

Γίνετε συνδρομητές στο «Δικαστικό Ρεπορτάζ», το κορυφαίο μηνιαίο περιοδικό για τη Δικαιοσύνη. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Ακολουθήστε μας στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις