Blue Horizon: Τα 6+1 δολοφονικά λάθη του πληρώματος και του Λιμενικού

Λιμενικού

Σοκ και οργή στο πανελλήνιο έχει προκαλέσει η εν ψυχρώ δολοφονία του Αντώνη Καργιώτη για την οποία κατηγορούνται ο ύπαρχος, ο πλοίαρχος, ο λοστρόμος και ο αξιωματικός καταστρώματος του πλοίου, οι οποίοι οδηγήθηκαν ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΕΤΑΚΗ


Τα στοιχεία από το Ημερολόγιο Συμβάντων του Λιμεναρχείου και τις εκθέσεις αναδεικνύουν όλα όσα συνέβαλαν στο εγκληματικό συμβάν


Τέσσερα στελέχη του Λιμενικού «καίει» το πόρισμα της 15σέλιδης ΕΔΕ που παραδόθηκε στον υπουργό Ναυτιλίας.
Οι τέσσερις που διώκονται πειθαρχικά είναι:
– Ο διοικητής του Α΄ Λιμενικού Τμήματος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά
– Ο βοηθός αξιωματικού φυλακής
– Ο οδηγός υπηρεσίας
– Ο λιμενικός που είχε βάρδια και θα έπρεπε να είναι στον καταπέλτη του «Blue Horizon».

Με εντολή του υπουργού Ναυτιλίας «καρατομήθηκαν» ο κεντρικός λιμενάρχης Πειραιά και ο διοικητής του Α΄ Λιμενικού Τμήματος του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά.

Διοικητής Α΄ Λιμενικού Τμήματος

«Βρισκόταν σε κανονική άδεια από τις 25 Αυγούστου. Είναι το εξιλαστήριο θύμα» λέει στην «Μ» άτομο από το περιβάλλον του διοικητή του Α΄ Λιμενικού Τμήματος, ο οποίος εκδιώχθηκε επειδή, σύμφωνα με πληροφορίες, «δεν είχε εκδώσει ημερήσια διαταγή καθηκόντων».
Όπως αναφέρει, όταν συνέβη το περιστατικό έλειπε στη Λευκάδα, απ’ όπου κατάγεται: «Αφού έβγαλαν όλη την κίνηση μετά τις επιστροφές του Δεκαπενταύγουστου πήρε την άδειά του στις 25/8, που ήταν μάλιστα υπόλοιπο του 2021. Η απομάκρυνσή του έγινε για το θεαθήναι. Διώχνουν ελαφρά τη καρδία έναν πολύ έμπειρο αξιωματικό με 35 χρόνια προϋπηρεσίας επειδή τυχαίνει να είναι διοικητής και έγινε ένα περιστατικό που ευθύνονται κάποιοι άλλοι. Τον αναπλήρωνε ο υποδιοικητής του τμήματος.

Όπως μας είπε το άτομο από το περιβάλλον του διοικητή, ο ίδιος έπαθε σοκ όταν πληροφορήθηκε τον θάνατο του Αντώνη. «Το έμαθε από τα κανάλια. Από κει πληροφορήθηκε ότι τον απομάκρυναν από τη θέση του.

Να τιμωρηθούν αυτοί στους οποίους βρέθηκε να έχουν υποπέσει σε πειθαρχικό παράπτωμα. Δεν έβγαλε βάρδιες, εφόσον βρισκόταν σε άδεια. Τον αναπλήρωνε ο υποδιοικητής του Τμήματος. Ο λιμενικός που ήταν βάρδια είχε πάει σε άλλο περιστατικό. Είχε απομακρύνει τους τράκτορες και κλήθηκε σε ένα κιόσκι παραπέρα γιατί γινόταν κάτι με κάποιους αλλοδαπούς, ένα επεισόδιο. Μόλις το αντιλήφθηκε πήγε επιτόπου».
Αναφερόμενος στο περιστατικό-σοκ που οδήγησε στον θάνατο του Αντώνη, ο διοικητής έλεγε σε δικά του άτομα ότι «δεν έχει συναντήσει ποτέ στην καριέρα του τέτοια συμπεριφορά από ναυτικούς. Το Λιμενικό συνέλαβε τέσσερα άτομα και τους απαγγέλθηκαν κατηγορίες κακουργηματικού χαρακτήρα».

Όπως μας είπε άτομο που τον γνωρίζει πολύ καλά, ο αποπεμφθείς διοικητής «νιώθει πικρία. Υπηρέτησε σε Πέραμα, Αργοσαρωνικό, Λέρο, χωρίς ποτέ να ακουστεί κάτι αρνητικό γι’ αυτόν. Έναν χρόνο που ήταν οξύ το θέμα του προσφυγικού που ήταν υπεύθυνος στο λιμάνι δεν άνοιξε ρουθούνι. Όταν βυθίστηκε στον Πειραιά το ‘‘Παναγία Τήνου’’ το διαχειρίστηκε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, όπως και τη φωτιά στο ‘‘Ελευθέριος Βενιζέλος’’ που εκδηλώθηκε στην Άνδρο και γύρισε στην Ακτή Ξαβερίου φλεγόμενο. Τώρα προσπαθεί να ηρεμήσει και θα δει τι θα κάνει όταν επιστρέψει στον Πειραιά» συμπληρώνει το άτομο από το περιβάλλον του.

Από το Ημερολόγιο Συμβάντων του Λιμεναρχείου προκύπτει ότι ο καπετάνιος του «Blue Horizon» επικοινώνησε στις 21.13 με το Λιμενικό (ένα λεπτό μετά το επεισόδιο) και ανέφερε ότι «κατά τον απόπλου του εντόπισε άνθρωπο στη θάλασσα πλησίον του πλοίου».
Οι λιμενικοί επικοινώνησαν με το πλοίο «Έλυρος» που ήταν ελλιμενισμένο στο λιμάνι προκειμένου να διευκρινιστεί το περιστατικό και να γίνει η περισυλλογή του άτυχου 36χρονου, ενώ η τηλεφωνική εντολή από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά για επιστροφή του «Blue Horizon» στο λιμάνι του Πειραιά δόθηκε στις 22.01.

Ημερολόγιο Συμβάντων

Νέα στοιχεία για όλα όσα έγιναν το μοιραίο βράδυ της 5ης Σεπτεμβρίου 2023 μετά τη δολοφονία του 36χρονου Αντώνη στο λιμάνι του Πειραιά ήρθαν στο φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με το Ημερολόγιο Συμβάντων προκύπτει ότι ο καπετάνιος του «Blue Horizon» επικοινώνησε στις 21.13 με το Λιμενικό (ένα λεπτό μετά το συμβάν) και ανέφερε ότι «κατά τον απόπλου του εντόπισε άνθρωπο στη θάλασσα πλησίον του πλοίου».

Οι καταγραφές

21.13: Την έναντι ώρα ο πλοίαρχος του «Blue Horizon» ανέφερε στην υπηρεσία μας ότι κατά τον απόπλου του εντόπισε άνθρωπο στη θάλασσα πλησίον του πλοίου. Το πλοίο δήλωσε ετοιμότητα αναχώρησης περί 21.09 και του εδόθη άδεια απόπλου από την υπηρεσία μας περί 21.12 με προορισμό τον λιμένα Ηρακλείου.

21.18: Την έναντι ώρα η υπηρεσία μας επικοινώνησε μέσω VHF CH13 και τηλεφωνικά με το Ε/Γ-Ο/Γ ΕΛΥΡΟΣ σημαίας ελληνικής προς συλλογή επιπλέον πληροφοριών επί του ανωτέρου συμβάντος.

21.19: Κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με Ε/Γ-Ο/Γ ΕΛΥΡΟΣ δηλώθηκε ότι θα γίνει ρίψη κυκλικού σωσιβίου προς περισυλλογή του ανθρώπου στη θάλασσα.

21.20: Τηλεφωνική ενημέρωση ΚΛΠ/Α/Λ/Τ/ ΕΚΣΕΔ, ΚΕΠΙΧ, ΚΛΠ/ΑΦ, ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΚΛΠ/VTS.

21.40: Την έναντι ώρα τηλεφωνική ενημέρωση από Ε/Γ-Ο/Γ ΕΛΥΡΟΣ ότι έγινε περισυλλογή ανθρώπου στη θάλασσα και δόθηκε από την υπηρεσία μας άδεια απόπλου του πλοίου προς το λιμάνι προορισμού.

21.42: Την έναντι ώρα τηλεφωνική εντολή από Κεντρικό Λιμενάρχη Πειραιά για διακοπή πλοίου BLUE HORIZON και αναμονή για οδηγίες.

21.45: Προσέλευση ΣΗΜ/ΡΟΥ Λ.Σ. και ανθυπασπιστή χειριστών ΚΛΠ/VTS.

21.55: Την έναντι ώρα τηλεφωνική επικοινωνία από ΚΛΠ/ Α Λ/Τ/ΑΦ, ο οποίος ενημέρωσε την υπηρεσία μας για περισυλλογή ανθρώπου στη θάλασσα.

22.01: Τηλεφωνική εντολή από Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά για επιστροφή BLUE HORIZON σε Κεντρικό Λιμένα Πειραιά. Άμεση ενημέρωση πλοιάρχου του πλοίου προς εκτέλεση εντολής.

Γιώργος Βάλλης – Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών & Επαγγελματικών Θαλαμηγών: «Ο άνθρωπος πολύ πιθανόν να ζούσε αν ο πλοίαρχος έσβηνε άμεσα τις μηχανές»

Δεν μπορεί να κρύψει την οργή του ο κ. Γιώργος Βάλλης για την εγκληματική συμπεριφορά των συναδέλφων του στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, που οδήγησε στην εν ψυχρώ δολοφονία ενός αθώου ανθρώπου. Ο πολύπειρος καπετάνιος και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών & Επαγγελματικών Θαλαμηγών αναφέρει: «Ο κόσμος βράζει. Οι συγκεκριμένοι ναυτικοί έσπρωξαν έναν άνθρωπο να πεθάνει. Έκαναν τραγικά πράγματα. Δεν γίνονται αυτά και ο καπετάνιος σηκώθηκε και έφυγε!

Από 18 χρόνων που είμαι ναυτικός μέχρι σήμερα, γύρω στα 15 περίπου χρόνια δεν το έχω ξανακούσει, δεν το έχω ξαναδεί αυτό το πράγμα, ούτε καν το έχω φανταστεί!» επισημαίνει ο κ. Βάλλης, ο οποίος εργάστηκε επί έναν χρόνο στη συγκεκριμένη εταιρεία και γνωρίζει από πρώτο χέρι τι συνέβη. Στην ανάλυση που κάνει για την «Μ» παρουσιάζει μία προς μία τις μοιραίες ενέργειες που οδήγησαν στον θάνατο τον 36χρονο:

– Πρώτον, έπρεπε να υπάρχει η λιμενική αρχή έξω από το καράβι να αποκόψει την είσοδο του ανθρώπου αφού έχουν λύσει τους κάβους. Αυτοί απουσίαζαν.
– Δεύτερο σφάλμα, εφόσον ανεβαίνει ο άνθρωπος πρέπει να τον δεχθούν μέσα και όχι να τον σπρώχνουν στα «νύχια». Γιατί όταν απομακρυνθεί το πλοίο από τον ντόκο τα νύχια αυτόματα πέφτουν κάτω, οπότε θα πέσει μέσα στο νερό ο άνθρωπος. Είναι εγκληματική κίνηση αυτό που έκαναν.
– Τρίτον, ο καπετάνιος δεν θα έπρεπε να φύγει με ανοιχτό τον καταπέλτη!
– Τέταρτον, από τη στιγμή που βλέπει το επεισόδιο από τις κάμερες και έχει άμεση ενημέρωση από τουλάχιστον έξι έμπειρους ναυτικούς, θα έπρεπε να κάνει ανάποδα τις μηχανές και να κρατήσει το πλοίο σε επαφή με τον ντόκο.
Έτσι ακόμα κι αν έσπρωχνε ο ύπαρχος τον Αντώνη, θα έπεφτε στην ξηρά και δεν θα έχανε τόσο άδικα τη ζωή του.
– Πέμπτον: Από τη στιγμή που ενημερώνεται ο πλοίαρχος ότι υπάρχει άνθρωπος στη θάλασσα αμέσως θα έπρεπε να σβήσει τις μηχανές και να σταματήσει άμεσα τις προπέλες. Δεν υπάρχει η δικαιολογία «δεν μου το είπαν έγκαιρα», «δεν το είδα» κ.ά. Είναι πολύς κόσμος που ελέγχει τον απόπλου.
– Έκτον: Δεν τηρήθηκε το πρωτόκολλο ασφαλείας του καραβιού στον κίνδυνο όταν εντοπίζουν ανθρώπους στη θάλασσα. «Μan overboard» λέγεται. Είναι ο διεθνής κώδικας που εκπαιδεύονται οι ναυτικοί οι οποίοι παίρνουν πιστοποίηση για τη διαδικασία.

Σταματούν οι μηχανές να λειτουργούν – Πετάμε σωσίβιο ή κουλούρα στο νερό δεμένη με σχοινί – Κατεβάζουμε βάρκα για διάσωση.

«Αυτοί δεν έκαναν ούτε μία από αυτές τις ενέργειες. Τον παράτησαν και έφυγαν και συνέχισαν να κινούνται με τις προπέλες στο φουλ. Ο άνθρωπος με το που έπεσε στο νερό γέμισαν τα πνευμόνια του νερό και πνίγηκε. Άργησαν να του πετάξουν ένα σωσίβιο. Ακόμα δεν πήγε κάποιος από τον ντόκο να προσπαθήσει να του πετάξει ένα σκοινί, να γίνει προσπάθεια να πιάσουν τον άνθρωπο».

Τα λάθη δεν σταματούν εδώ. Ο κ. Βάλλης επισημαίνει ότι ο καπετάνιος «θα έπρεπε να ενημερώσει άμεσα τις λιμενικές αρχές και όχι με καθυστέρηση και να φύγει σαν να μη συνέβη τίποτα. Να βγάζει μάλιστα ανακοινώσεις ότι για το περιστατικό δεν ευθύνεται το πλοίο. Όλα αυτά μαζί είναι απαράδεκτα. Έχουμε και τους επιβάτες που χτυπούσαν τα τζάμια και τους έκλεινε την πόρτα. Απίστευτα πράγματα. Τραγικό όλο αυτό» τονίζει ο έμπειρος καπετάνιος.

«Όταν πέσει κάποιος σε αυτό το σημείο και το πλοίο κάνει κίνηση, τον ρουφάει το νερό αμέσως. Γι’ αυτό πρέπει να κάνει αμέσως κράτει, γιατί θα σε βάλει κάτω από τις προπέλες και θα σε κόψει, ή θα σε ρουφήξει κάτω και θα σε πνίξει η δίνη που δημιουργούν οι προπέλες, ή θα σε στείλουν να χτυπήσεις στον ντόκο (προβλήτα) και θα πεθάνεις ακαριαία.

Έμπειρο πλήρωμα ακτοπλοΐας και να συμπεριφερθεί έτσι; Είναι τραγικά τα πράγματα. Με έπαιρναν τηλέφωνο και έλεγα ότι είναι τρελό αυτό το πράγμα, γιατί οι ναυτικοί εκπαιδευόμαστε να σώζουμε ανθρώπους, να τους προστατεύουμε, να εγγυόμαστε την ασφάλειά τους. Ο κόσμος πληρώνει έναν σκασμό λεφτά στα εισιτήρια για να τον μεταφέρουν με ασφάλεια στον προορισμό του έμπειροι επαγγελματίες. Δεν πάει εκεί για να τον πεθάνουν».

Ο ίδιος, όπως μας είπε, θέλει να βοηθήσει τη συγκεκριμένη οικογένεια σαν μια έμπρακτη «συγγνώμη» από όλους τους ναυτικούς για το κακό που τους έκαναν: «Επειδή αυτή η οικογένεια έχει οικονομικά προβλήματα όπως ενημερώθηκα, θέλουμε να κάνουμε σε συνεργασία με εκείνους μια φιλανθρωπική εκδήλωση. Τα χρήματα που θα μαζευτούν προς τιμήν του Αντώνη να πάνε στην οικογένειά του». Ο ίδιος έχει ήδη στείλει μήνυμα στο ένα από τα αδέλφια του 36χρονου και περιμένει την απάντησή του.

Λιμενικό

Όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΜΠΑΜ» που κυκλοφορεί

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣτΕ: Συνταγματική η διαδικασία απαλλαγής από τα θρησκευτικά

Τοκογλυφία και ξέπλυμα βρώμικου χρήματος στον Ασπρόπυργο

Γίνετε συνδρομητές στο «Δικαστικό Ρεπορτάζ», το κορυφαίο μηνιαίο περιοδικό για τη Δικαιοσύνη. Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Ακολουθήστε μας στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις