Ένα πρόγραμμα εκατοντάδων ελέγχων στις δημόσιες υπηρεσίες όλων των βαθμίδων, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (ΝΠΔΔ, ΟΤΑ, κ.λπ.), ακόμη και στην Τράπεζα της Ελλάδος, περιέχει το ετήσιο πρόγραμμα ελέγχων του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2021.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα στοχευμένων ελέγχων του ερχόμενου έτους, που παρουσίασε ο πρόεδρός του ΕΣ Ιωάννης Σαρμάς στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, για πρώτη φορά θα ελεγχθεί η Τράπεζα της Ελλάδος: «Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα υπόκειται βάσει των Συνθηκών στον έλεγχο του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο όμως δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου των Κεντρικών Τραπεζών των κρατών μελών, με αποτέλεσμα η Ελληνική Κεντρική Τράπεζα να μην ελέγχεται από δημόσιο φορέα εξωτερικού ελέγχου».
Στον μακρύ κατάλογο των ελέγχων βρίσκονται των άλλων η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, το Ταμείο Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης, επαγγελματικοί Σύλλογοι, Επιμελητήρια, ο ΟΑΕΔ, μεγάλος αριθμός Δήμων ανά την Ελλάδα, θρησκευτικές οργανώσεις (εφόσον λειτουργούν υπό τη μορφή ΝΠΔΔ ή δημοσίων υπηρεσιών) αλλά και 25 καταστήματα κράτησης.
Έλεγχοι θα πραγματοποιηθούν και σε πολλά νοσοκομεία της χώρας ενόψει της πανδημίας του Covid-19. Ειδικότερα, θα ελεγχθούν τα κριτήρια για τη διάθεση δημόσιων πόρων για τις ΜΕΘ, ενώ θα μπουν στο μικροσκόπιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα έσοδα κρατικών νοσοκομείων, όπως και εάν το ενοποιημένο νοσήλιο έχει απομακρυνθεί από το πραγματικό κόστος νοσηλείας.
Επιπλέον, έχουν προγραμματιστεί έλεγχοι σε φορείς απεξάρτησης από ναρκωτικές ουσίες, έλεγχοι σχετικά με το εάν έχουν γίνει από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς ενέργειες για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των Ρομά, αλλά και έλεγχοι για την αντιμετώπιση του φαινομένου των άστεγων στο κέντρο μεγάλων πόλεων.
Αναλύοντας ο πρόεδρος του Ελεγκτικού Συνεδρίου το πρόγραμμα ελέγχων, το χώρισε σε 2 κατηγορίες. Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται 5 έλεγχοι με κλασικό δημοσιονομικό χαρακτήρα και είναι:
1.Τα κριτήρια επιλογής και τα δικαιολογητικά για την ένταξη των μακροχρόνια ανέργων στο σύστημα εφάπαξ οικονομικής ενίσχυσης.
2.Η τήρηση των θεμελιωδών αρχών προστασίας του δημοσίου χρήματος, διαφάνεια, έλεγχος, λογοδοσία από τα χρηματοδοτικά εργαλεία στήριξης μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
3.Η θωράκιση του συστήματος διαθέσεως του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος, ώστε μόνον όσοι το δικαιούνται να το λαμβάνουν.
4.Ο υπολογισμός των ανταποδοτικών τελών σε συνάρτηση με τα δημοτικά έξοδα, τα οποία έχουν προορισμό να καλύπτουν, ώστε να παραμένουν ανταποδοτικά και να μην μεταβάλλονται σε φόρους
5.Η πορεία εκτέλεσης των δημοσίων έργων που κατακυρώνεται με χαμηλό ποσοστό έκπτωσης προκειμένου, να διαπιστωθεί ο εντοπισμός κατάχρησης δικαιώματος.
Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται 5 έλεγχοι, που στην ελεγκτική ορολογία καλούνται έλεγχοι επιδόσεων. Κατά το κλείσιμο της τοποθέτησης του στην αρμόδια επιτροπή ο κ. Σαρμάς επεσήμανε ότι «το Ελεγκτικό Συνέδριο δεν είναι ο προθάλαμος του εισαγγελέα, ούτε και είναι μια αρχή η οποία έχει αρμοδιότητες αντίστοιχες προς τους οικονομικούς επιθεωρητές ή την εθνική αρχή διαφάνειας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Καλογρίτσας Gate: Επιμένουν ότι τα 3 εκατ. ευρώ ήταν για κατασκευαστικό έργο οι Χούρι
Ευαγγελία Κοζυράκη: Πως θησαυρίζουν οι ασφαλιστικές